אחראיות תאגידית והגנום הישראלי– מה זה אומר עלינו?

סיגל איל Senior Director HR EMEA&SE Asia 13.07.16

MAALA ZAHAV

אחריות תאגידית והגנום הישראלי – מה זה אומר עלינו?

קצב השינויים בחיינו מזכיר את "חוק מור" (Moore’s law) מתעשיית הסמיקונדקטור, לפיו כל שנה וחצי-שנתיים מספר הטרנזיסטורים בשטח נתון יכפיל את עצמו. כלל זה עבד למרבה הפלא כ-50 שנים והוביל למהפכה טכנולוגית, עד שהגיע לרוויה בשנת 2014. תעשיית המוליכים למחצה נכנסה לעידן שבו זמן הפיתוח גדל ומחיר ייצור השבב עלה. כדי להתגבר על המשבר הזה צריך לשבור את הפרדיגמה ולחשב מסלול מחדש.

ניתן להבחין בתהליך דומה גם בקצב השינויים החברתיים המתרחשים במדינת ישראל. הדור החדש של העובדים והמנהלים השתנה ברמות ששום סוציולוג לא יכול היה לנבא. תוך כמעט מאה שנים עברה החברה הישראלית מהעליות בתחילת המאה ה-20, לכור ההיתוך בשנות ה-60-70, לתנופת העלייה ממדינות ברית המועצות לשעבר בשנות ה-90 ומבצעי קליטת והעלייה מאתיופיה שנמשכת ועד לימינו.

שינויים חברתיים משמעותיים אלה חייבו שבירת פרדיגמה גם בתעשייה הישראלית. תהליך זה מתבטא בתובנה הגוברת כי עלינו לבחון את עצמנו לא רק על פי ביצועינו העסקיים אלא גם לאור ערכים חברתיים. ואכן, לפני עשור, הושק דירוג "מעלה" –  מדד המבוסס על מחקרים אמפיריים שמעידים על קשר חיובי מוכח בין הצלחה עסקית לבין מעורבות חברתית/תאגידית. לאורך השנים צברה יוזמה זו תאוצה והיקף החברות המשתתפות בה גדל ומתרחב. במקביל, על מנת להתמודד עם הסוגיות החברתיות-כלכליות העכשוויות, מתעדכן המדד כל העת והארגונים נדרשים להשקיע יותר ויותר מאמצים ומשאבים על מנת להשתפר ולעמוד בקריטריונים הגבוהים שהוא מציב.

מה ניתן ללמוד מדירוג מעלה לגבי הגנום הישראלי של אחריות תאגידית?

התפתחות המדד מאפשרת לחשוף את ה"קוד הגנטי" של האחריות התאגידית הישראלית – הערכים המכוננים עליהם מבוססת העשייה החברתית שלנו. מסקירה זו עולה כי אנחנו מגלים עמידות וחוסן וממשיכים, גם בתקופות קשות, לפעול מתוך אכפתיות, ערנות ודינמיות, לשים לב לצרכים החברתיים ולציפיות מאתנו, להציג פתרונות יצירתיים וחדשניים, להביט נכוחה מתוך תחושת אחריות, ולהתמקד באתגרים החברתיים הניצבים לנגד עינינו.

בגנום הישראלי של אחריות תאגידית מהדהדות מילות שירו הנאיבי של עוזי חיטמן: "כאן ביתי פה אני נולדתי… כאן נולדתי, כאן נולדו לי ילדי, כאן בניתי את ביתי בשתי ידי, כאן גם אתה איתי וכאן כל אלף ידידי, ואחרי שנים אלפיים סוף לנדודי".

מדד "מעלה" מייצג את הציונות דור 2.0 (ואולי אפילו דור 3). מארוול ישראל מתקדמת יחד עם המדד וכבר 4 שנים אנחנו שומרים בהצלחה רבה על הדירוג שלנו –  זהב! בקרב חברות ההייטק והביטחון המובילות.
גאה להיות חלק מעשיה זאת, אנחנו מוכיחים שאפשר גם אחרת.